Βαγιωνάς στην politikixalkidiki: Δεν είναι μαξιμαλισμός το όνειρο για ένα καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα


*Συνέντευξη στη Χριστίνα Τσερβελή

Με σωστό προγραμματισμό και σχεδιασμό μπορούν να αλλάξουν πολλά πράγματα για την ελληνική Παιδεία, όπως τονίζει στη politikixalkidiki.gr ο βουλευτής Χαλκιδικής της ΝΔ, Γεώργιος Βαγιωνάς

Όπως αναφέρει ο κ. Βαγιωνάς θα πρέπει να αξιοποιηθούν οι Έλληνες επιστήμονες, παράλληλα με τη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών για να αναπτυχθούν τα ΑΕΙ μας. 

Σύμφωνα με τον ίδιο, «κλειδί» για ένα καλύτερο ελληνικό πανεπιστήμιο είναι η αξιολόγηση και κατ΄επέκτασιν η αριστεία. 

Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη: 

Πόσο έχει επηρεαστεί η Παιδεία στα χρόνια της οικονομικής κρίσης; Το επίπεδο τόσο της Πρωτοβάθμιας – Δευτεροβάθμιας όσο και της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει υποβαθμιστεί; 

Αναμφίβολα, η κρίση έχει κλονίσει λίγο ή πολύ κάθε πλευρά της ζωής του Έλληνα πολίτη. Ωστόσο, οι ευσυνείδητοι δάσκαλοι και καθηγητές κάνουν ο,τι μπορούν για να κρατήσουν υψηλά το επίπεδο μόρφωσης των παιδιών μας, αφιερώνοντας χρόνο, με μεράκι και αγάπη, για να παράσχουν κάθε δυνατό εφόδιο στους αυριανούς πολίτες.

Πόσο έχουν μειωθεί τα κονδύλια προς τη δημόσια Παιδεία και πόσο σημαντικό είναι να δοθεί οικονομική προτεραιότητα σ’ αυτόν τον κλάδο; 

Η υποχρηματοδότηση του εκπαιδευτικού συστήματος είναι πολύ παλιά ιστορία. Από το «προίκα στην Παιδεία κι όχι στη Σοφία»,  που φώναζαν οι Έλληνες φοιτητές το ’60, με αφορμή την αύξηση του ποσού που δόθηκε στην σημερινή βασίλισσα της Ισπανίας Σοφία για τον γάμο της- δυστυχώς δεν έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. 

Δεν είναι μαξιμαλισμός να ονειρεύεται κανείς ένα καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά γι’αυτό θα πρέπει να ξεκινήσει η συζήτηση για τα δαπανώμενα ποσά. Βέβαια, δεν πρέπει να αγνοούμε πως η πατρίδα βρίσκεται σε δεινή θέση, ελέγχεται η διάθεση και του τελευταίο ευρώ  από τον κρατικό «κορβανά». Ωστόσο, με σωστό προγραμματισμό και σχεδιασμό μπορούν να αλλάξουν πολλά πράγματα. 

Έχει επικρατήσει η άποψη ότι η δουλειά των εκπαιδευτικών είναι εύκολη και ότι ανήκουν στους ευνοημένους δημόσιους υπαλλήλους, ενώ στην ουσία κρατάνε στα χέρια τους την παιδεία και την μόρφωση των Ελλήνων. Πως σχολιάζετε αυτή την άποψη; 

Είναι σχήμα οξύμωρο να εμπιστεύεσαι το παιδί σου σε έναν άνθρωπο για να το μορφώσει, να του προσφέρει τις απαραίτητες γνώσεις, αλλά και να πλάσει τον χαρακτήρα του- ας μην ξεχνάμε πως πλέον τα παιδιά περνούν περισσότερες ώρες με τον δάσκαλο παρά με τον γονέα τους- και από την άλλη να λες πως η δουλειά αυτού του ανθρώπου είναι εύκολη. Το σπίτι από μόνο του δεν αρκεί, πρέπει να «δουλεύει» παράλληλα με το σχολείο, για να προετοιμάσει τα παιδιά μας για το μέλλον, την ενήλικη ζωή, την εργασία.  Είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητο να δίνουμε στον δάσκαλο και τον καθηγητή την θέση που του αξίζει στην κοινωνία, σεβόμενοι το έργο του.

Πώς σχολιάζετε τις αλλαγές στην παιδεία που προωθεί το υπουργείο Παιδείας; Πού συμφωνεί και πού διαφωνεί η ΝΔ; 

Η ΝΔ έχει αποδείξει πως στην Παιδεία ο,τι θεωρεί πως έχει σωστή στόχευση, το στηρίζει. Όμως το νομοσχέδιο που έρχεται για την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ένα έκτρωμα. Γυρνά τη χώρα πίσω αρκετές δεκαετίες, τότε που το άσυλο ήταν αντικείμενο εκμετάλλευσης του κάθε «μπαχαλάκη» και χαρακτηρίζεται από εσωστρέφεια.

Αλλά η κυβερνητική στόχευση φάνηκε ξεκάθαρα από την ομιλία του υπουργού Παιδείας στα τέλη Μαΐου, στην Ολομέλεια, όταν χαρακτήρισε τον νόμο Διαμαντοπούλου «κατάρα». Σημειώνεται πως τότε, το 2011 ο νόμος αυτός ψηφίστηκε από 251 βουλευτές(!). Είναι κατάρα, λοιπόν, η συναίνεση, ο κοινός τόπος, άσχετα από τις κομματικές γραμμές. 

Ως κυβέρνηση η ΝΔ, ποιές αλλαγές θα προωθήσει, προκειμένου να αναβαθμιστεί η Παιδεία στην Ελλάδα. Ποια λάθη του παρελθόντος δεν πρέπει να επαναληφθούν; 

Αυτό που θέλει η ΝΔ για την Παιδεία είναι να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης, να βοηθήσει στην αναγέννηση της χώρας από τις στάχτες της. Η αριστεία και η αξιολόγηση παίζουν πρωτεύοντα ρόλο στην επίτευξη του στόχου αυτού. Το επίπεδο της εκπαίδευσης πρέπει να παραμείνει υψηλό, χωρίς κατάργηση των πανελλαδικών. Αυτό είναι μέτρο δημαγωγικού χαρακτήρα που θα ρίξει το επίπεδο των πανεπιστημίων.  Ποιος θα είναι ωφελημένος στο τέλος, από την άκριτη εισαγωγή στα πανεπιστήμια; Οι γονείς του μαθητή που θα πληρώνουν αδρά για τα φοιτητικά του χρόνια, οι φορολογούμενοι που θα επιβαρυνθούν ή ο ίδιος ο μαθητής, που άγνωστο είναι αν θα καταφέρει να αποφοιτήσει;

Είναι «κλειδί» η αξιολόγηση, η επιβράβευση της προσπάθειας και της συνέπειας. Επιπλέον, το ελληνικό πανεπιστήμιο πρέπει να γίνει ανταγωνιστικό, να βρει τη θέση του ανάμεσα σε αυτά της ΕΕ. Να γυρίσουν πίσω τα χιλιάδες μεγάλα ελληνικά «μυαλά» που έφυγαν για το εξωτερικό.

Πόσο έτοιμη είναι η ελληνική Παιδεία να προχωρήσει σε βαθιές μεταρρυθμίσεις και να μπορέσει να συναγωνιστεί το υψηλό επίπεδο χωρών της ΕΕ; 

Έχουμε καλή «μαγιά» για να υποστηρίξουμε την ελληνική Παιδεία. Παρά την έλλειψη χρηματοδότησης και επενδύσεων, το επίπεδο στα πανεπιστήμια μας παραμένει υψηλό. Οι Έλληνες επιστήμονες είναι περιζήτητοι στο εξωτερικό. Πρέπει να τους αξιοποιήσουμε, δημιουργώντας παράλληλα τις συνθήκες για να αναπτυχθούν τα ΑΕΙ μας, να γίνουν πρωτοπόρα στην έρευνα. Σταδιακά και με σχέδιο μπορούμε να ανταγωνιστούμε επάξια τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ.

Τι θα κάνετε ως κυβέρνηση για να επιστρέψουν πίσω οι Έλληνες επιστήμονες που διαπρέπουν στο εξωτερικό και πώς θα πείσετε τους νέους που ετοιμάζονται να εγκαταλείψουν τη χώρα, να παραμείνουν και να εργαστούν σ’ αυτή;  

To πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει, είναι να βγει η χώρα από την αβεβαιότητα. Πρέπει να εξομαλυνθεί η κατάσταση της οικονομίας, να διαμορφωθεί ένα κατάλληλο περιβάλλον για ξένες επενδύσεις. Όταν δοθεί ψήφος εμπιστοσύνης στην Ελλάδα και σταθεί ξανά στα πόδια της η χώρα, τότε οι νέοι που έφυγαν στο εξωτερικό  θα έχουν λόγους να επιστρέψουν, για να δημιουργήσουν εδώ, στον τόπο που τους γέννησε. 

Όσο γι’ αυτούς που ετοιμάζονται να εγκαταλείψουν τη χώρα, δεν θα ήθελα τόσο να πω κάτι, όσο θα ήθελα να αλλάξω τις συνθήκες που τους οδηγούν να πάρουν αυτήν την απόφαση. Αυτό είναι κάτι που θα πάρει χρόνο, αλλά πιστεύω πως με την ανάληψη της εξουσίας από τη ΝΔ, η προσπάθεια θα ξεκινήσει άμεσα. 

Ετικέτες ,